Brev:
Spisning baby 17 måneder
9. februar 2016
Alder:
17 mdr.
Spisning baby 17 måneder
Hej Helen,
Jeg bor i Frankrig og har en dejlig dreng på 17 måneder. Han går i vuggestue til daglig og trives rigtig fint. Han er meget motorisk avanceret, men taler stadig ikke. Jeg tænker at det er fordi vi både taler dansk og fransk til ham (far er fransk).
Derudover har vi aldrig kunne få ham til at sove om natten. Han vågner op mindst 2 gange hver nat og skriger virkelig voldsomt indtil vi giver ham en sutteflaske med mælk i. Jeg er meget imod det, men min franske mand er mindre chokeret, da babyer hernede får sutteflaske meget længere end hjemme i Danmark.
Hans dagsrytme er:
Kl. 7: op. Papa giver ham en sutteflaske med varm mælk til at vågne på
Kl 7.30: morgenmad. Får ofte grød som havregrød eller hirsegrød. Jeg giver ham noget æblejuice fortyndet med vand
kl. 9 afleveres i vuggestue
Kl 11.30: frokost i vuggestuen. De får kød eller fisk, grøntsagsmos eller grøntsager i små stykker, brød og frugtmos eller yoghurt til dessert.
Kl. 12. - 12.30: Lur. Sover stort set altid 2 timer
Kl 15: mellem måltid. Kan typisk være baguette med ost og en frugtmos
Kl 16. - 16.30 Hentes fra vuggestue. Jeg tilbyder ham altid en bolle eller en grønsag når vi kører hjem i klapvognen, men han ender altid med at smide det på vejen
kl 18. Aftensmad. Vi giver ham kød/fisk eller æg med grønsagsmos. Han spiser yoghurt natural eller frugtmos til dessert
kl 20. i seng og får en sutteflaske at sove på. Drikker som regl 180 ml
Yderligere 1 - 2 sutteflasker om natten når han vågner op og skriger
Som du kan se er der ret meget mos og mælk på menuen. Grunden er at han nægter at tygge på "rigtig" mad eller mod med klumper i. Han får det stort set altid galt i halsen og kaster op. Han vil heller ikke spise selv herhjemme, og bliver også hjulpet meget i vuggestuen. Han spiser dog brød, cherry tomater, ost og agurk selv uden hjælp. Desuden skal han underholdes med legetøj, bog eller tegnefilm for overhovedet at åbne munden. På den ene side er jeg meget imod det, men på den anden side gør det ondt i min mor hjerte når min lille dreng ikke spiser af bar trodsighed.
Jeg er meget frustreret over at han stadig ikke selv kan/vil spise, og ved ikke hvordan jeg skal ændre dette. Jeg prøver altid at give ham noget mad som han kan holde selv og spise, men har svært ved at komme skridtet videre når der er så få ting han vil spise. Har prøvet mange gange at give ham en gaffel eller ske selv, men han kan slet ikke styre det endnu.
Her i Frankrig er de ikke så chokeret over alt mosen, da babyer får den slags kost meget længere end i DK, men når jeg taler med mine danske veninder bliver jeg altid bekymret fordi min dreng virker meget bagud sammenliget med deres børn der selv kan spise med ske og gaffel, og generelt spiser det familien spiser.
Skal jet give ham en kold tyrker, og bare lade ham spise selv i håbet om at han bliver så sulten at han dropper mosen? Og hvad med natflaskerne? Skal jeg insistere på at vi også bare fjerner dem, eller er det bedre at gå gradvist til værks?
Han er 88 cm høj og vejer 12 kg, så en stor dreng for sin alder. Derudover er han lige blevet storebror, så der er sket meget i de sidste to måneder. Lillesøster er 7 uger.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
På forhånd tak.
Nadia