Spisning baby 17 måneder

9. februar 2016

Alder:
17 mdr.

Spisning baby 17 måneder

Hej Helen,

Jeg bor i Frankrig og har en dejlig dreng på 17 måneder. Han går i vuggestue til daglig og trives rigtig fint. Han er meget motorisk avanceret, men taler stadig ikke. Jeg tænker at det er fordi vi både taler dansk og fransk til ham (far er fransk).

Derudover har vi aldrig kunne få ham til at sove om natten. Han vågner op mindst 2 gange hver nat og skriger virkelig voldsomt indtil vi giver ham en sutteflaske med mælk i. Jeg er meget imod det, men min franske mand er mindre chokeret, da babyer hernede får sutteflaske meget længere end hjemme i Danmark.

Hans dagsrytme er:

Kl. 7: op. Papa giver ham en sutteflaske med varm mælk til at vågne på

Kl 7.30: morgenmad. Får ofte grød som havregrød eller hirsegrød. Jeg giver ham noget æblejuice fortyndet med vand

kl. 9 afleveres i vuggestue

Kl 11.30: frokost i vuggestuen. De får kød eller fisk, grøntsagsmos eller grøntsager i små stykker, brød og frugtmos eller yoghurt til dessert.

Kl. 12. - 12.30: Lur. Sover stort set altid 2 timer

Kl 15: mellem måltid. Kan typisk være baguette med ost og en frugtmos

Kl 16. - 16.30 Hentes fra vuggestue. Jeg tilbyder ham altid en bolle eller en grønsag når vi kører hjem i klapvognen, men han ender altid med at smide det på vejen

kl 18. Aftensmad. Vi giver ham kød/fisk eller æg med grønsagsmos. Han spiser yoghurt natural eller frugtmos til dessert

kl 20. i seng og får en sutteflaske at sove på. Drikker som regl 180 ml

Yderligere 1 - 2 sutteflasker om natten når han vågner op og skriger

Som du kan se er der ret meget mos og mælk på menuen. Grunden er at han nægter at tygge på "rigtig" ...

Annonce

... mad eller mod med klumper i. Han får det stort set altid galt i halsen og kaster op. Han vil heller ikke spise selv herhjemme, og bliver også hjulpet meget i vuggestuen. Han spiser dog brød, cherry tomater, ost og agurk selv uden hjælp. Desuden skal han underholdes med legetøj, bog eller tegnefilm for overhovedet at åbne munden. På den ene side er jeg meget imod det, men på den anden side gør det ondt i min mor hjerte når min lille dreng ikke spiser af bar trodsighed.

Jeg er meget frustreret over at han stadig ikke selv kan/vil spise, og ved ikke hvordan jeg skal ændre dette. Jeg prøver altid at give ham noget mad som han kan holde selv og spise, men har svært ved at komme skridtet videre når der er så få ting han vil spise. Har prøvet mange gange at give ham en gaffel eller ske selv, men han kan slet ikke styre det endnu.

Her i Frankrig er de ikke så chokeret over alt mosen, da babyer får den slags kost meget længere end i DK, men når jeg taler med mine danske veninder bliver jeg altid bekymret fordi min dreng virker meget bagud sammenliget med deres børn der selv kan spise med ske og gaffel, og generelt spiser det familien spiser.

Skal jet give ham en kold tyrker, og bare lade ham spise selv i håbet om at han bliver så sulten at han dropper mosen? Og hvad med natflaskerne? Skal jeg insistere på at vi også bare fjerner dem, eller er det bedre at gå gradvist til værks?

Han er 88 cm høj og vejer 12 kg, så en stor dreng for sin alder. Derudover er han lige blevet storebror, så der er sket meget i de sidste to måneder. Lillesøster er 7 uger.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.
På forhånd tak.

Nadia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin